Kunstcollectie
When Sunshine becomes Moonlight
Naar aanleiding van het 150-jarig jubileum van de PHIL creëerde Nicky Assmann 'When Sunshine becomes Moonlight'.
‘When Sunshine becomes Moonlight’ is een beeldbepalend, kinetisch lichtwerk met grote visuele kracht. Het is een sculptuur vormgegeven als een hangende mobile en bestaat uit tien losse, bewegende, spiegelende elementen. Deze wervelingen worden uitgelicht met speciale lichtbundels, waardoor een dynamisch licht- en schaduwspel ontstaat. De beweging en het licht worden samengebracht tot een compositie, waarbij ieder element een eigen karakter krijgt, uitmondend in een eindeloos variërend samenspel.
De sculptuur hangt in het atrium van de PHIL, waar de weerspiegelende wervelingen van de mobile een relatie aangaan met de foyer en het licht. Overdag zal deze het steeds veranderend daglicht vangen via het glazen plafond en ‘s avonds werpt de sculptuur reflecties van lichtbundels de ruimte in: ‘When Sunshine becomes Moonlight’.
Dirigent, orkest en publiek
Het kunstwerk is een metafoor voor de dirigent die het orkest leidt. De dirigent stuurt alle partijen aan en zorgt daarmee voor een vloeiend en authentiek samenspel van alle losse noten van de compositie. In de sculptuur worden alle losse wervelingen aangestuurd door de centrale motor en samen tot één geheel gemaakt. Een ensemble dat constant in beweging is, individualiteit van onderdelen behoudt en toch altijd in harmonie en samenspel is.
Nicky Assmann
Nicky Assmann is inmiddels een gevestigde naam in het Nederlandse kunstlandschap. Assmann haalt inspiratie uit natuurlijke en optische fenomenen en creëert ‘visuele muziekcomposities’ gericht op een ‘immersieve en zintuigelijke ervaring’.
‘When Sunshine becomes Moonlight’ is haar tweede permanente werk.
Het kunstwerk is in opdracht van de Stichting Stadsschouwburg & PHIL Haarlem ontwikkeld en is gerealiseerd met ondersteuning van het Mondriaan Fonds en particuliere donateurs. Het Comité van Aanbeveling, bestaande uit Ann Demeester, Joeri van Ommeren, Zippora Elders, Michèle Baudet en Frits van Dongen, heeft de directie ondersteund in het selectieproces.
Uitvoering en realisatie door Nicky Assmann, Spectro Productions, Kunstaal, Jeroen Molenaar, IBS, TFN en ABT.
Foto's: Pieter Kers | Beeld.nu
Under the Appletree I & II
Speciaal voor de PHIL ontwierp Hedy Tjin de kunstwerken 'Under the Appletree I' en 'Under the Appletree II'.
Krachtig kleurgebruik met sociaal bewustzijn
Hedy Tjin is illustrator en beeldend kunstenaar. Haar werk komt tot leven in uiteenlopende vormen, van muurschilderingen en textiel tot illustraties voor dagbladen en bekroonde kinderboeken. Wat haar werk verbindt, is het krachtige kleurgebruik waarmee ze maatschappelijke thema’s verbeeldt. Met haar levendige beelden wil Tjin uitnodigen tot inclusiviteit en openheid. Ze daagt de kijker uit om complexe onderwerpen op een frisse, toegankelijke manier te verkennen.
Hedy Tjin
Met haar kenmerkende kleurrijke en expressieve stijl heeft Hedy Tjin speciaal voor de PHIL twee akoestische wandpanelen ontworpen. De kunstwerken, getiteld 'Under the Appletree I' en 'Under the Appletree II', ademen de geschiedenis van de plek. Waar nu de Foyer bezoekers verwelkomt, stond ooit een appelboomgaard. De verdere inspiratie voor de twee kunstwerken is ontleend aan PHIL als muziekhuis in Haarlem. Een centrale ontmoetingsplek waar muziek, cultuur en gemeenschap samenkomen.
Uitvoering en realisatie door Hedy Tjin.
Expositie in Het Stedelijk Museum
Momenteel exposeert Hedy Tjin in het Stedelijk Museum. De werken zijn onderdeel van Post/No/Bills, een serie waarin jonge grafisch ontwerpers en illustratoren nieuw werk presenteren binnen de context van het museum.