We schrijven 1807: een jaar vol met oorlogen en geweld in Europa. De landkaart is nog nooit zo veranderlijk geweest. Tegelijk zien tijdens een muzikale salon in Wenen drie nieuwe composities het licht. Voor een klein publiek, voert Ludwig van Beethoven voor het eerste zijn vierde pianoconcert, zijn vierde symfonie en de Coriolanus Ouverture uit. In 2026, meer dan 200 jaar later, klinken de werken nog net zo levendig als toen in Wenen. Net zo imposant, ontroerend en opwindend als toen het voor het eerst te horen was.
De dramatische ouverture en de lichtvoetige symfonie staan schouder aan schouder naast een van de populairste en bekendste pianoconcerten. Een recensie uit het begin van de negentiende eeuw noemde het "het meest bewonderenswaardige, eigenaardige artistieke en complexe concert [...] dat Beethoven ooit vervaardigde".
Het Orkest van de Achtttiende Eeuw is een van 's werelds meest vooraanstaande gespecialiseerde ensembles in de muziek van Beethoven, met roots die teruggaan tot de iconische uitvoeringen met Frans Bruggen in de jaren 1980 en 1990. Nu brengt een nieuwe generatie topspelers uit heel Europa dit repertoire tot leven, voor dit programma vergezeld door pianiste Olga Pashchenko, rijzende ster in de pianowereld. Het orkest wordt vanaf de eerste viool gedirigeerd door concertmeester Alexander Janiczek
Websites: Orkest van de Achtttiende Eeuw | Olga Pashchenko