Tapasconcert: Berlage Saxophone Quartet, Karin Strobos & Martijn Cornet
Uitvoerenden
- Karin Strobos, mezzosopraan
- Martijn Cornet, bariton
- Lars Niederstrasser, sopraansaxofoon
- Peter Vigh, altsaxofoon
- Juani Palop Tecles, tenorsaxofoon
- Eva van Grinsven, baritonsaxofoon
Programma
George Gershwin - The man I love (1898 – 1937)
Cole Porter - Night and Day (1891 - 1964)
Werner Richard Heymann - Irgendwo auf der Welt (1896 – 1961)
Robert Stolz - Salomé (1880 – 1975)
Erwin Schulhoff - uit: Five pieces for String Quartet (1894 – 1942) 2. Alla Serenata
Victor Young - Ob du glücklich bist (wenn mein Mund dich küsst) (1900 – 1956) arr. Paul Godwin
Friedrich Hollaender - Wir sind von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt (1896 – 1976)
Mischa Spoliansky - Heute Nacht oder nie (1898 – 1985)
Erwin Schulhoff - Tango (1894 – 1942)
Theo Mackeben - Bei Dir war es immer so schön (1897 – 1953)
Kurt Weill - uit: Tweede symfonie (1900 – 1950) 1. Sostenuto – Allegro molto (fragment)
Harold Arlen - Stormy Weather (1905 – 1986)
Erwin Schulhoff - Bassnachtigall (1894 – 1942) 1. Melancolia (voor bassaxofoon solo)
Kurt Weill - Youkali (1900 – 1950) uit: Strijkkwartet 1. Mässig
Ray Henderson - You're the Cream in my Coffee (1896 – 1970)
James P. Johnson - The Charleston (1894 – 1955)
Cole Porter - Anything goes (1891 – 1964)
De roaring twenties. Een muzikale en culturele bloeiperiode tussen twee wereldoorlogen in. Glitter en glamour tegenover onheil dat nadert én vers in het geheugen staat gegrift. Een spreekwoordelijke dans op de vulkaan, ongeveer 100 jaar geleden, die verdacht veel weg heeft van onze tijd.
Het Berlage Saxophone Quartet en zangers Karin Strobos en Martijn Cornet brengen een keur aan liederen uit het woelige interbellum: het tijdperk van de opkomende jazz, bigbands en natuurlijk de opmars van de saxofoon. George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill passeren de revue in arrangementen van Wijnand van Klaveren. Hij zet het Saxofoon kwartet in als bigband, orkest en ‘barpiano’ in één. Zij toveren alle denkbare klankkleuren uit hun saxen. Choreograaf en regisseur Pim Veulings ensceneert het geheel in een ongedefinieerde periode.
Crises zijn van alle tijden, en onze reacties daarop lijken beangstigend veel op elkaar: kop in het zand en al feestend de afgrond in.
Websites: Berlage Saxophone Quartet | Karin Strobos